Monday, June 13, 2011

Manfaatkan keberadaanmu di sini.......



ketika mula-mula sampai di zagazig.....


hari pertama di kuliah........
                                         bersama guruku...ust nazrul & dr hamdan
                           mengutip mutiara ilmu dari ulama' muda..ust hairul nizam
                    berkongsi ilmu dan pengalaman dengan guruku...dr kudin & ust hanafi
                               merekalah sahabat..merekalah teman dunia akhirat
                                              sahabat-sahabat seperjuangan....
                                                       


Masih terbayang detik2 ketikamana aku dah beberapa orang sahabat mula2 menjejakkan kaki ke bumi bertuah ini..tanggal 26 oktober 2006 tak akan luput dari ingatan….pengembaraan  ilmu ke bumi asing ini semata-mata untuk mengejar impian yang sebenarnya masih belum pasti dalam genggaman..namun itu bukan alasan untuk aku mensia-siakn peluang keemasan…aku gagahi juga langkahku walau terpaksa berpisah dengan keluarga tersayang…


Harapan dan dorongan dari keluarga,saudara-mara,sahabat handai dan orang2 kampung membuatkan aku sedar akan beban yang ada di bahuku…segulung ijazah MBBcH mesti aku bawa pulang..itu saja yang aku fikirkan ketika mula2 sampai ke mesir…dek kerana itulah aku rasa aku perlu belajar dan terus belajar walaupun sebenarnya aku bukanlah seorang yang rajin belajar sejak dari bangku sekolah lagi….


Antara nasihat awal yang aku dapat dari ustaz2 dan senior2 di sini adalah pentingnya untuk aku ambil ilmu lain selain perubatan di mesir ini di samping  tidak mengabaikan keutamaan aku di sini…Alhamdulillah Allah pertemukan aku dengan orang2 yang cukup ikhlas memberikan nasihat dan tunjuk ajar… Sungguh..di sinilah aku belajar dan tahu bnyak benda walaupun aku tahu sebenarnya apa yang aku tahu amatlah sedikit..tapi sekurangnya ada sesuatu yang baru yang aku belajar dan moga2 ianya di berkati utk aku jadikan panduan di sepanjang perjalananku nnti….


Di sini..aku kenal dan bertambah rasa cintaku kepada ulama’2 yang ikhlas menyebarkan ilmu…walaupun aku tidaklah sebaik mana..tapi aku cukup kagum dan rasa tenang bila dapat melihat wajah mereka walaupun sebenarnya aku tak faham apa yang mereka perkatakan…ini semua hasil perkongsian dari guru-guruku di sini yang selalu bercerita dan memuji akan kemuliaan dan kehebatan ulama’2 di sini dan di seluruh dunia..ust nazrul dan ust hairul nizam terutamanya…guru yang selalu bercerita akan kisah kehidupan dan perjuangan ulama’2 ummah ini…sayangnya…aku tak faham apa yang ulama2 ini ajarkan….namun aku bersyukur kerana sekurang-kurangnya aku kenal ulama2 ini…

                                             ulama'-ulama' kesayangan ummah....


Di sini juga…aku dapat menambahkan ilmu dan pengetahuanku tentang agama yang aku anuti ini…walaupun pengetahuanku masih di tahap yang membimbangkan..tapi  sekurangnya aku dapat belajar beberapa buah kitab di sini….terima kasih tidak terhingga kepada ustaz-ustaz dari AL-Azhar yang bnyak membimbing dan mengajar kami di sini…..kalau harapkan aku bertalaqqi dengan syeikh arab..memang tak la jawabnya sebab aku tak dapat menguasai bhsa arab dgn baik..inilah yang aku sesalkan sampai ke hari ini…


Aku pernah meluahkan perasaan sedih kepada salah seorang guruku disini tentang lemahnya aku dalam menguasai bahasa arab dan memahami kalam2 ulama di sini..namun nasihatnya membuatkan aku sedar  yang itu bukan keutamaanku di sini dan aku tak akan di persoalkan kalau tidak dapat menguasainya,tapi  aku akan di persoalkan kalau tidak dpt menguasai ilmu perubatan dgn baik…namun itu bkn bermkna ilmu2 lain itu tidak penting….nasihatnya…..bersahabatlah dan belajarlah dari ustaz2 yang faham bhsa arab(kitab arab) dan faham kalam2 ulama yang mengajar supaya aku juga turut mendapat faedahnya….dia berikan analogi yang cukup baik…..”cuba bayangkan nnti bila kita sudah bekerja….enta doktor…ana atau sahabat ana dari Al-Azhar mungkin jadi ustaz atau mufti…kehidupan enta sbg doktor sudah semestinya tidak dapat lari dari masalah yang berkaitan hukum hakam agama..jadi bukan ke mudah kalau enta ada sahabat yang memang belajar dan mendalami agama…begitu juga dgn kami…sakit sudah semestinya hadir dalam hidup kami atau ahli keluarga kami…bukankah senang dan menjimatkan kalau kami ada sahabat yang bergelar doktor…”kalau di sini pun..aku  sudah rasa cukup bertuah ada sahabat dan guru yang mendalami ilmu agama dgn ulama dan para masyaikh di al-azhar…..kerana sebarang persoalan yang berkaitan hukum hakam dapat aku ajukan kepada mereka secara terus…tambahan lagi di Malaysia nanti…tentu bnyak persolan yang menghantui kita dalam keadaan Negara kita kekurangan tenaga pakar dalam hal ehwal agama…




Sekarang…hampir lima tahun aku berada di bumi anbiya’ ini…insya allah tinggal lagi setahun lebih masa yang tinggal untuk aku di sni....bila aku muhasabah tentang apa yang telah aku dapat di sini..rupanya banyak lagi mutiara yang aku tidak temui dan miliki….aku selalu berpesan kepada junior yang msh pnjang perjalanan mereka di sini..manfaatkanlah keberadaan mereka di sini dgn sebaiknya..pesanan ini jugakla yang aku dpt dari senior2 dulu..namun kelalaian aku membuatkan aku menyesal ketika waktu cukup suntuk utk aku disini….bersahabatlah dgn guru-guru yang akan membantu kalian nnti..bilangan mereka makin sedikit..jgn sia-siakn peluang ini utk bljar dan amik sesuatu dari mereka…jgn kalian menyesal spt apa yang aku rasa skrang ini…aku berdoa agar masa yang berbaki ini dpt aku manfaatkan sebaiknya….di akhir2 ini baru aku rasai nikmat berguru dgn syeikh arab…walaupun aku tak betul-betul faham apa yang di ajarkannya..akan tetapi ada manfaat  dan kemanisan yang aku rasai…jgnlah kalian terlambat seperti aku…carilah guru dan belajarlah…nescaya nnt kalian akan rasa nikmat dan kemanisannya…ya allah..berkatilah masa kami di sini…sesungguhnya kami hambamu yang sentiasa lalai dan berada dalam kerugian….muhasabah utk kita bersama…..

No comments:

Post a Comment